20 dic 2012

TALA, EL FOGAR DE LOS DISCAPACITAOS

EL GLOSARIU SACARÁTE DE MUNCHES DULDES


Allá una vezona, nos tiempos la Desmemoria, la Lluna y el Sol axuntáronse na isllalla de Cordobello y vivieron una auténtica historia d’amor. Enantes de tornar al universu, dambos amantes tuvieron dos fíos que nomaron como ellos: Tala y Gate, na llingua de los antiguos Lluna y Sol. Tala y Gate esporpollaron al par de los otros conceyos de la isllalla y pasu ente pasu medraron como los más guapos de tou Cordobello. Nacíen xunto a la mar, nuna llanada ablucante; pocoñín a poco, un cuestu diba adueñándose d’ellos; a la fin, llogren formar el cordal más pindiu de cerquina la mar. Hermanos del alma. Hermanaos na vida. Neto’l mesmu destín. Neto los mesmos sentimientos. Caún desendolcó la so xenda de futuru. Caún trazó la esistencia al so gustu. Adulces, caún miraba pal otru de la que caminaben. Y yeren tan distintos los sos andares que yeren iguales.
 
Tala espoxigó con una industria de productos pa discapacitaos. Recibíense a diariu pidíos de tola isllalla y Tala unviába-yos el so saber endolcáu nel so amor candial. De lo artesanu pasóse a lo industrial pero conservando‘l primeru. La so capital, Tagala, convertióse nel llugar más adautáu pa la xente con discapacidá de tou Cordobello. La so costa y el so interior tresformáronse nel centru del turismu pa persones con dalguna necesidá especial. Tolos años, la primer fin de selmana d’ochobre, celebrábase un alcuentru d’hermanamientu de tolos discapacitaos de la isllalla. L’allegría enllenaba un espaciu de necesidá. El modelu de conceyu sirvía pa que los otros avanzaren nel so diseñu.

 
Too diba bien. Too marchaba como nun suañu. Hasta que llegaron ellos, los foriatos. Vieron na costa de Tala y Gate un negociu escomanáu y crearon un nuevu conceyu: Talagate, que na llingua de los antiguos significaba eclipse. Axuntaron tola zona llana de la costa y dexáron-yos la pindia pa Tala y Gate. Na primer llinia de playa entamaron a construyir torres y torres de pisos; diben a allugar a tolos turistes arrascaos que vendríen atrayíos pol cartel d’un turismu pa una clas media foriata. Na segunda llinia de costa llevantaron hoteles coles sos piscines, campos de golf, discoteques, pubs,…, auténtiques ciudaes fortificaes de les que nun teníen de salir si nun-yos petaba; dedicaríenlos a los que naguaben por facer más desembolsu monetariu que l’alpargateru de les torres. Los xalés espardíense na tercer llinia, onde la clas media-alta fardaba del so poder; ellí llevantábense clubs de lo más seleutu no deportivu, no social y no sexual pa que los sos miembros se pensaren lo más fino de la rodiada.

Mentanto y non, vallaron tol conceyu de Talagate pa que naide nun cafiare a los turistes nel so descansu y dexaron a Tala y Gate arrequexaos nos últimos cuestos enantes del cordal. Los sos habitantes entamaron a malvivir nunos barracones fechos namái pa dormir un pocoñín enantes de dir trabayar al complexu turísticu del gran conceyu vecín. Na valla había tres entraes en caún de los conceyos pa que pasaren les carreteres, los trenes y los trabayadores. La xixilancia asomeyábase a la d’una aduana de La Tierra, pero con más policíes y munches más armes desplegaes nella. Too entamó a dir mal. Too marchaba como nuna velea.

Tuvieron de pasar dellos años enantes que dalgunes cases sustituyeren mansulinamente a los barracones. L’artesanía de productos pa discapacitaos tornó a fabricase d’una mena clandestín. La industria pa discapacitaos foriata treslladóse a Bellobello, la capital, y los sos precios xubieron de tala manera que se facíen imposibles pa cualquier llariegu. Los industriales especuladores cuidaben que naide nun yera a face-yos la competencia, pero la so baxa calidá y la tardanza a la hora mandar los encargos facía qu’hasta los foriatos d’alta cuna buscaren los productos artesanales llariegos.

Col tiempu, entamó a falase d’aquellos primeros fines de selmana d’ochobre. Dellos discapacitaos tornaron gociar del requexín de cuestos nel que los foriatos dexaren a Tala. Aconceyábense y trazaben proyeutos a curtiu plazu. Les nueves idees espardiéronse per tola isllalla. Les mentes llibres d’aquellos homes, ataos a la tierra poles atadures de los sos cuerpos, emprimaron a viaxar a Nueva Tagala a suañar xuntos nes vieyes époques. Aquella nueva capital dio-yos abondu aliendu y cuando se decataron taben organizando una marcha pola discapacidá. Coles prieses, alcordaron que fuere pal ochobre siguiente. Cuidaben que’l so oxetivu nun sedría otru que la vieya capital Tagala, llamada polos foriatos Suañu Feliz. Escomencipiaron a charrar en tonu quedo, nun  fuere a oyelos l’enemigu. Proyeutaron el camín de la marcha, amatagáu de les fieres policiales. Escoyeron el llugar onde furar una entrada en Talagate. Suañaron cola mar de Cordobello, pero ensin la llocura de construciones na so costa.

 
Un añu desiguida pasa. Nueva Tagala taba toa engalanada pa la ocasión. Les sos cais, cada día más y más asemeyaes a les vieyes, destilaben ilusiones nel futuru. Nos sos hoteles arrecoyíase xente discapacitao de toles fasteres de Cordobello. El nuevu centru de congresos, construyíu pa la ocasión, dexábase acariñar poles pallabres de llibertá. La policía siguía ensin poder pasar per Tala y Gate ensin pagar por ello, poro que’l Congresu por una Nueva Sienda Discapacitada trescurría nuna felicidá escomanada.

El sábadu llegó y con él l’aniciu de la marcha. Nes cais y carreteres de Tala los sos habitantes españaben n’aplausos cuando pasaben los lluchadores. Sielles de ruedes, bastones afincadores, gafes que nun veíen, coxeres espasmódiques, ortopedies de cuerpos necesitaos,… glayaben y cantaben hasta cuasi llegar a la frontera. Entós fízose un silenciu hasta nel chorriar de les idees. Pasu ente pasu la valla primía la lliberación y había qu’echala abaxo. Pales, alicates, martiellos,… salieron xabaces a frayar la opresión. La vida esmigayábase pente les muries llevantaes pol home ensin razón.
Llograron finar cola verxa y la caminada entamó de nueves. Silenciu. Sele marchar d’un avanzar paráu hai tiempu. Nel otru llau de la valla nun había policía aguardándolos.

Esperanza de que tou nun fuere malu.
Amor a la vida.

El cuestu dio’l testigu a la llanada. Les sorrises trescalaben los llabios del mieu. Pasu firme. Llucha segura. Una arbolada atapaba la carretera.
Manes, brazos, miraes, confiances cruzaes.

La solombra d’aquella viesca aseló'l calor. Nun había dulda. Nun había marcha atrás.
Nin alantre.

Nin al mediu.

Taben arrodiaos. Too yeren uniformes en cuentes d’árboles. Porres qu’azotaben d’aire los cuerpos. Pelotes de goma que zarraben aínda más los güeyos de los policíes, ciegos d’odiu. Tiros cobardes de pistoles ausentes de paz. Y sangre. Muncha sangre vocinglando dolor. Vocinglando desconciertu. Vocinglando desesperación. Sangre esvariando per cuerpos ausentes.

Encarnao.
Llandio.

Firíos perdíos na inxusticia. Presos de l’ausencia de llei pa los probes. Muerte infernal. Aporraos por déspotes que s’abelluguen na razón de la seguridá. De la paz social.
Del poder.

Del nepotismu.

Del amor a la sangre. Al dineru. A la doctrina que los escuende tres d’una fe sorda. Vengativa. Beata.



Silenciu. Silenciu tres la guerra. Tres la llucha. Tres el lloru pola falta de llibertá. De paz.

 
En Cordobello entamóse una güelgona qu’enxamás s’escaecerá. Los foriatos entamaron a tremar. A conocer el mieu qu’asomeyaba tar siempre del llau llariegu. A saber que la llucha nun entamaba namái qu’a esconsonar. A esperezase. A lladrar.

 
 
 
 Esti blog cola de vacaciones. Tanta lluz y tantes llámpares pónenme fritu. Tornare'l 8 de xineru con una nueva parrilla de programación. Hasta entós, alón.
 
¡Ah! Esta vez paez ser que'l virus va mediu coordinase conmigo.
 
 
 
.

No hay comentarios: