8 nov 2012

ESPLORADORES DE LAN

GLOSARIU PA QUE NUN HAIGA DULDES NOS TÉRMINOS DE CORDOBELLO

¿UNA VISITINA'L MAPA DE CORDOBELLU?

En llegando *l’entamu la memoria a la *isllalla, en Lan yá se recoyía como vieyo la pallabra cordobello pa definir a un airón frío que venía del norte y qu’anunciaba l’iviernu. El llugar d’orixen d’esi airón fo la primer búsqueda que ficieron la xente de Lan, pero espetáronsela escontra la cafiante borrina qu’echo p’atrás a munchos d’ellos  y que fizo esapaecer a unos pocos no blanco de la nieve tan apeguñao naquella ausencia de realidá.
Lan, tierra d’esploradores, recueye ente les sos ayalgues el llibru Xeographia onde s’estudia de forma fonda hasta’l caberu requexu de la isllalla. Por mor d’ello, la pallabra cordobello tresformóse d’airón frío del norte na espresión más candial d’amor a la tierra. Amor por Cordobello. Amor polos sos conceyos. Amor pola so xente. Amor pola so cultura. Amor pola so ciencia. Dalgo de lo que los llariegos sienten arguyu a fartar, apegu ensin fin, tenrura descomanada y un serenu llatir.

 

Y llegaron los foriatos a mangoniar la isllalla ensin escrúpulu dalu, frayando l’amor a la tierra de la xente de Lan. La primer llei impuesta nel conceyu obligaba a tolos sos habitantes a nun salir de les llendes de Lan baxo pena de gastar los díes ente rexes. D’esta miente finaben coles sos esploraciones por tola isllalla, cola allegría que regalaben al so paso nos infinitos viaxes y col corazón que daben a tol que-ylu pidía. Zarróse’l so mercáu de domingu que traía l’alma de Cordobello y que se facía na so capital Airón. Yera un mercáu renomáu en caún de los conceyos qu’aportaben les mercancíes más granibles: inventos, cerámica, semilles, histories valoratibles, saberes,… Vendíase ensin monedes, ensin dalgo que camudar a cambiu de lo que se deseyaba, ensin usures; vendíase pol amor a la tierra que los fizo, pol curiáu que ponía cada esplorador n’alcontrar lo que non buscaba, polos aires del norte y el sur que dirixíen la so gueta, pola isllalla que-yos dexaba’l so suelu pa descansar tanta bondá, por caún que los facía y los necesitaba, por Lan.
Treslladaron la parte mortal del mercáu a Bellobello y dexaron, envuelta ente sedes d’alcordanza, la inmortal d’Airón. Punxeron munchu procuru en que nun-yos ficieren competencia deslleal repartiendo per tou Lan milenta guardies que curiaben tolos domingos que los llariegos nun montaren los sos tenderetes y estropiaren el so reinu infinitu de baratixes y coldicia. Sicasí, entamóse una lleenda que falaba del Airón Esplorador, un xinete que cabalgaba na so montura blanca y vistía cola ropa tradicional de Lan, percorriendo llocalidá a llocalidá faciendo anuncia de cuándo y ónde se diba celebrar l’afamáu mercáu. La realidá nun s’estremaba muncho del mitu: una familia unviaba l’avisu del día en que se diba entamar la feria a los conceyos, iguaba tolos enredos qu’había de facer pa preparalo too ya imprentaba les fueyes nes que se daba a conocer a la población l’acontecimientu. Too diba en secretu, too yera poco pa que nun los garrare l’autoridá.  Cada mercáu yera en hora, día y llugar distintos y el trabayu yera abondu abegosu.

 

Diba nun caballu blancu. El so traxe yera’l tradicional. Dirixía los sos pasos al mercáu y llevaba nun bolsu la fueya que lu anunciaba. Deva nun fo a creyelo cuando la paró l’autoridá por dir a más velocidá de la permitida en tracción animal. Yera una de les tantes fataes de los foriatos, tan avezaos a sacar normes de debaxo l’embeligu pa fadiar a los llariegos. Pidiéron-y el carné, sacólu a les carreres del bolsu y cayó-y en suelu la fueya na que se daba anuncia del mercáu. Desiguida salieron de la boca d’un de los axentes de l’autoridá dos pallabres desafortunaes: Airón Esplorador. Emburriáronla pa escontra’l coche policía, llantáron-y les esposes a tou meter y llamaron per radio al cuartelón. Ataron el caballu a la defensa pa nun dexar ellí una prueba fundamental y arrancaron gayoleros pa comisaría.
Los sos compañeros asperáronlos enfilaos talamente como si d’una fiesta foriata se tratare, había que tener en cuenta que non tolos díes se garraba a ún de los delincuentes más buscaos de la isllalla. A la so llegada al cuartelón los aplausos espardíense pente los glayíos de bravu, garraron a la delincuente pa un llau y xubieron nos costazos a los héroes, cuasi los dexen en calzones al arranca-yos trozos de tela que-yos sirvieren de recuerdu. Tres los héroes diba la presa que yera enseñada como si d’un troféu de caza se tratare, teníen de protexela pa que nun la rabuñaren enantes del xuiciu, la xusticia tomábase mui en serio ente los foriatos. Al entrar nes oficines decatábase ún que nun dexaben de sonar los teléfonos pa felicitar a los mandos, qu’asperaben a l’acusada pa facese una semeya con ella y repartila ente la prensa de tola isllalla. Al meter a Deva na celda hebio dalguna dificultá p’alcontrar el piesllu, a lo que se vía dalgún condergáu vasu taba enllenu d’alcohol y los probes oficiales taben ensin sabelo. Una vez llibres de la pesada de Deva entamaron un baille xabaz que prometía una gran entrada, los besos escomencipiaron a mecese colos abrazos, homes y muyeres escaecieron el so sexu y copularon ensin importar onde s’alcontraba l’agua. Al cayer el sol dalgo más lu acompañó, namái quedó espierta una botella de xinebra comprada nel mercáu de Bellobello.

 

Ente los asistentes al mercáu de Lan espardióse la noticia de que garraren a Deva y acusárenla de ser l’Airón Esplorador. Desiguida se concentró la xente na esplanada del conciertu nocherniegu y celebróse un conceyu abiertu nel que s’organizó un viaxe a caballu y col traxe tradicional a les fediondes mazmorres foriates d’Airón.
-Y alcordáivos: Toos somos Deva –glayó tou combativu’l constante revolucionariu al que-y prestaba pensar qu'él yera la única salvación de Deva.

D’ún nún formóse una filera descomanada de xinetes colos sos caballos blancos, marrones, negros,… l’Airón Esplorador enxamás fo desixente cola color del caballu. Namái desentonaba na filera’l constante revolucionariu que montaba en burru y glayaba: “Muerte o llibertá”. Los otros xinetes amirábenlu cansos de los sos mítines tresnochaos y los sos eslóganes rancios. Al atapecer llegaron al so destín. Naide nun vio al constante revolucionariu en sitiu dalu y a naide nun-y importó, yera más, descansaron. Alcontraron a los guardies enfilaos y tiraos pel suelu poro que nun-yos fizo falta entregase como Airones Esploradores. Sacaron semeyes pa colgales en CordoTube, garraron les llaves pa soltar a Deva, ataron con cuerdes los cuerpos esnudos de los foriatos, lleváronlos a un espigón del muelle central, avisaron pa que tuviere pela mañana tola prensa ellí y colaron a festexar que Deva taba llibre.

 
El constante revolucionariu apaeció tarde na fiesta de Deva. Nun se sabe cómo nin quién pero dalguién lu llevó al cuartelón, lu metió nuna celda y lu dexó presu. Los foriatos vieron nél la Deva que perdieren y a la que los dirixentes centrales nun conocíen. Entregáronlu como’l gran deteníu y escaeciéronse de tomar cualquier represalia. A los probes presos del penal de Bellobello nun-yos tornó enxamás la paz.

 

 

 
 
.

No hay comentarios: